
Reklama na Instagramie: wady i zalety
Instagram to aplikacja, która każdego dnia dociera do coraz większej liczby użytkowników. Wyróżnia się na tle innych sieci społecznościowych swoją innowacyjnością i możliwością kreatywnego wyrażania siebie. Instagram stał się nie tylko platformą komunikacji i wymiany informacji, ale także zasobem reklamowym.
Ze względu na sposób umieszczania reklam na Instagramie można podzielić je na darmowe oraz płatne. Płatne to targetowanie reklamy przez FB Ads, reklama przez blogerów, reklama na promowanych stronach publicznych. Bezpłatne zaś to bezpośrednie wiadomości, karuzele ze zdjęć lub filmów, praca z ambasadorami marki, gratisy, wspólny barterowy PR.
Zalety reklamy na Instagramie to:
- Dostępność. Istnieją bezpłatne narzędzia a także płatne reklamy kierowane w aplikacji a wiele sposobów reklamy umożliwia reklamowanie się każdej osobie.
- Dotarcie do grupy docelowej. Podczas ustawień wskazywane są parametry użytkowników (płeć, wiek, zainteresowania, geolokalizacja itp.), którzy są potencjalnymi nabywcami i to oni zobaczą ogłoszenie.
- Szeroki zasięg. Każdego dnia z aplikacji korzysta duże grono aktywnych użytkowników na całym świecie, a ich liczba gwałtownie rośnie.
- Możliwość analizy efektywności. Ustawienia narzędzia reklamowego umożliwiają śledzenie wskaźników wpływu i reakcji. Na podstawie uzyskanych danych zastosowana strategia może zostać dostosowana w celu optymalizacji wyniku.
- Skalowalność reklamy. Jeśli uzyskasz pozytywne wyniki po przeprowadzeniu małej kampanii reklamowej, możesz zwiększyć swój budżet i kontynuować działania z grupą odbiorców o dużym zasięgu.
- Wydajność. Przygotowanie nie trwa długo. Często minimalny czas na uruchomienie ukierunkowanej reklamy to 30 minut, a wynik jest widoczny w krótkim okresie.
Wady reklamy na Instagramie to:
- Nieufność użytkownika. Odrealniona reklama i coraz częstsze nieuczciwe zachowania za pośrednictwem mediów społecznościowych podważają lojalność konsumentów, którzy coraz częściej kojarzą reklamę z oszustwami.
- Złożoność dostosowywania. Na początkowym etapie zrozumienie mechanizmów przygotowywania i uruchamiania reklam zajmie trochę czasu. Metodą prób i błędów zdobywa się doświadczenie, aby efektywnie korzystać z narzędzia reklamy jednak może być to problematyczne dla osób nieznających się na digital marketingu.
- Zgodność z wymaganiami reklamowymi. Ogłoszenia podlegają obowiązkowej moderacji przez służby bezpieczeństwa. Często poprawne dane i materiały nie są jednak akceptowane.
- Nieefektywność aplikacji w niektórych segmentach rynku. Przede wszystkim dotyczy to relacji b2b i przejawia się w realizacji kosztownych i skomplikowanych projektów.
- Koszty czasu. Monitorowanie wyników, aktualizowanie reklam i zarządzanie nimi oraz kontakt z odbiorcami wymaga czasu i zasobów. Choć reklama na IG może być skuteczna, należy włożyć w nią sporo wysiłku i uwagi.
Instagram to sieć społecznościowa, która przy odpowiednim doborze i zastosowaniu narzędzi może pomóc w budowaniu lub utrzymaniu lojalności wobec marki. Jednocześnie jednak niewłaściwa strategia promocji za pośrednictwem mediów społecznościowych może podkopać lojalność konsumentów. Na podstawie wstępnych danych, celów i pożądanych rezultatów firma określa możliwości wykorzystania tego typu reklamy i dobiera dla siebie najodpowiedniejsze narzędzia. Przed uruchomieniem reklamy na IG warto zatem przeanalizować czy pomoże ona spełnić nasze oczekiwania i będzie trafnym wyborem.