Jeśli interesujesz się Social Media, próbujesz zostać Influencerem albo prowadzisz swoje profile i strony biznesowe, nie raz spotykasz się zapewne z pojęciem „spójność”. Wiesz zapewne, że jest ważna, jeśli chodzi o Twój content marketing, branding i wizerunek, ale czy zastanawiasz się, co tak naprawdę to pojęcie oznacza i jak wygląda w praktyce?

Spójność to podstawa

Na początku budowania swojej strategii marketingowej musisz pomyśleć nie tylko o tym jakie masz cele i jak je osiągnąć, ale również jak chcesz się przedstawić i zaistnieć w oczach swoich potencjalnych klientów. Spójność zatem to kluczowy element twojej świadomości marki – to, z czym będzie kojarzona, jak odbierana i jak zapamiętana. Adresat naszych komunikatów pamięta z reguły jedynie ich zarys – kluczowy element grafiki, długość tekstu czy też kolorystykę. Wyobraz sobie zatem sytuację, kiedy każdy Twój post to grafika o zupełnie innym wyglądzie od poprzedniej, tekście o całkowicie innym tonie, a temat to cokolwiek, co przyjdzie Ci do głowy. Jak myślisz – czy twoja marka zostanie zapamiętana? Jeśli jakimś cudem odpowiedz brzmi „tak”, to niestety wizerunek ten będzie nieugruntowany, a nasz odbiorca lekko zagubiony. Jak zaufać marce, która sama wciąż miota się między jednym rozwiązaniem, a drugim? Pamiętaj, że świadomość i zaufanie to podstawy lejka sprzedażowego, dlatego tak ważne jest ich umocnienie, a wynika to z prostego psychologicznego faktu – kupujemy chętniej od kogoś, kogo znamy i komu ufamy. A najlepszą drogą do zdobycia zaufania jest pokazanie się jako sprzedawca konsekwentny, sumienny i ten, który „ma wszystko poukładane”.

Jak stworzyć spójną strategię marketingową?

Spójny nie oznacza identyczny, dlatego też przy tworzeniu swojej strategii, zwłaszcza w przypadku Social Media, zadbaj też o to, aby Twój content był odpowiedni do określonego kanału komunikacji. Każdy z nich rządzi się swoimi prawami i, czy tego chcesz, czy nie – musisz się do nich dostosować, w końcu algorytmy nie kłamią…ale mogą za to porządnie utrzeć nam nosa!

Po krótce, budowanie strategii rozpocznij od ustalenia wizji swojej marki – tego, co chcesz jako brand przekazać światu i jak chcesz być widziany/a jako potencjalny sprzedawca. Kolejnym krokiem będzie zdecydowanie gdzie i w jaki sposób chcesz się prezentować. Nie każde medium jest odpowiednie dla branży prawniczej, a nie każde dla contentu typu lifestyle, dlatego jeśli nie wiesz co wybrać – zrób najpierw mały research. Sprawdz co robi konkurencja, a potem…niekoniecznie rób to co oni. 😉

Potrzebujesz pomocy w swoim marketingu?

Konsekwencja!

Kiedy już podejmujesz decyzję o brandingu i wizerunku swojej marki – nie zmieniaj zdania co kilka dni, bo udało Ci się znalezć nową inspirację. Wszystkie elementy Social Media potraktuj jako puzzle, które po ułożeniu razem mają stanowić jedną całość. Konsekwencja w działaniu pozwoli Ci pójść naprzód i przejść do kolejnych kroków budowania swojej marki, a jeśli nie podejmiesz ostatecznej decyzji – będziesz wciąż krążyć wokół tego samego tematu i podobnych aktyności. Budowanie spójności w social media to długi proces, ale wart wysiłku! Znasz powiedzenie jeden krok w przód i dwa kroki w tył? Przerzuć kroki na kliknięcia i masz wspaniały obraz tego, co dzieje się, jeśli przy np. prowadzeniu swojego funpage’a brakuje Ci konsekwencji.

Oczywiście, początki bywają trudne i niełatwo jest wybrać tę jedną, ostateczną opcję, jest to jednak niezbędne. Co więcej – nagła zmiana brandingu może poważnie zaszkodzić Twojej sprzedaży. Dowód? Wezmy jako przykład markę Nike. Kupujemy buty sportowe Nike, bo ufamy marce i wiemy, że produkty opatrzone jej logiem są dobre jakościowo. Prawda? Wyobraz sobie teraz, że firma zacznie nagle, nie przygotowując do tego swoich klientów, zamiast symbolu „check” naszywać na obuwie kwiatki. Specjaliści powiedzą, że owszem, jest to potencjalnie świetna akcja marketingowa (nagła zmiana wizerunku jest w końcu jedną z najbardziej ryzykownych, a zarazem opłacalnych strategii marketingowych), ale jeśli nie przykładają się do tego ręce całego zespołu managerów, strategów, PR-owców, grafików i dyrektorów, ich sprzedaż najprawdopodobniej drastycznie spadnie. Dlaczego?Automatycznie w swojej podświadmości odbiorcy uznają produkt za coś nowego, a z reguły nie ufamy temu, czego nie znamy.

A w praktyce…

Przechodząc do praktyki – najgorsze, co możesz zrobić, to publikować cokolwiek w jakimkolwiek czasie. Zrobiłaś właśnie piękną stylizację rzęs? Nie publikuj zdjęć tuż po wyjściu klientki z salonu! Zadbaj o ich obróbkę, nałożenie logo, odpowiednią treść posta („Metoda 3D, zapraszam” chyba nawet nie kwalifikuje się jako treść, a widzę ją w co trzecim wpisie na funpage’ach salonów beauty), a dopiero potem przejdz do publikacji. Chcesz zachęcić swoich klientów do skorzystania z Twoich usług poprzez grafikę okolicznościową? Twórz je ZAWSZE w podobnym tonie, oparte o kolorystykę i czcionki zgodne z Twoim brandingiem. Dzięki temu na pierwszy rzut oka Twoi adresaci będą świadomi, że to Ty i Twoja marka – spójność w Social Media to może być dla Ciebie ogromny krok do sukcesu.

 

Podsumowując – grunt to strategia i konsekwencja. Poświęć kilka godzin na dobry plan, a następnie krok po kroku sumiennie go realizuj. Oczywiście, efekty nie przyjdą od razu – ale podsumuj zasięgi swoich postów po np. trzech miesiącach – gwarantuję, że zauważysz różnicę.

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Obserwuj nas

Najnowsze artykuły